Sanc­tions against Viktor Med­ved­chuk and his allies: impli­ca­ti­ons for dome­stic poli­tics and natio­nal secu­rity of Ukraine

Am 01. März lud das Zentrum Libe­rale Moderne zur Online-Dis­kus­sion mit deut­schen und ukrai­ni­schen Gästen ein, um über die Sank­tio­nen gegen den pro-rus­si­schen Olig­ar­chen Viktor Med­wedt­schuk und seine Geschäfts­part­ner zu sprechen.

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Mehr Infor­ma­tio­nen

 

Die Ent­schei­dung des Natio­na­len Sicher­heits- und Ver­tei­di­gungs­ra­tes der Ukraine, Sank­tio­nen gegen das Ver­mö­gen des ukrai­ni­schen Abge­ord­ne­ten Taras Kozak zu ver­hän­gen, die von Prä­si­dent Wolo­dymyr Selen­s­kij am 2. Februar 2021 unter­zeich­net wurde, sowie die Sank­tio­nen gegen Viktor Med­wedt­schuk und seine Geschäfts­part­ner vom 20. Februar mar­kie­ren einen wich­ti­gen Wen­de­punkt in der Innen­po­li­tik der Ukraine mit mög­li­chen inter­na­tio­na­len Auswirkungen.

Was sind die recht­li­chen Gründe für das Verbot pro-rus­si­scher Fern­seh­sen­der sowohl aus der Per­spek­tive der natio­na­len Sicher­heit der Ukraine als auch der Mei­nungs­frei­heit? Ist die Sper­rung der drei von Viktor Med­wedt­schuk kon­trol­lier­ten Fern­seh­sen­der eine aus­rei­chende Maß­nahme, um die rus­si­schen Infor­ma­ti­ons­an­griffe auf die Ukraine zu bekämp­fen? Warum haben sich die ukrai­ni­schen Behör­den ent­schie­den, genau jetzt diese Schritte zu unter­neh­men? Was könnten die mög­li­chen Aus­wir­kun­gen auf die Bezie­hun­gen der Ukraine zu den west­li­chen Part­nern und Russ­land sein?

Im Online-Panel diskutieren:

  • Andriy Osad­chuk, Abge­ord­ne­ter (Holos), Vor­sit­zen­der des Aus­schus­ses für Straf­ver­fol­gung in der Wer­chowna Rada
  • Jean P. Froehly, Son­der­be­auf­trag­ter Ukraine und Leiter der Ukraine Task Force beim Aus­wär­ti­gen Amt
  • Galyna Petrenko, Lei­te­rin der NGO „Detec­tor Media“

Mode­ra­tion: Marie­luise Beck, Direk­to­rin für Ostmitteleuropa/​​Osteuropa am Zentrum Libe­rale Moderne

Aus­ge­wählte Zitate (auf Englisch)

Jean P. Froehly

Rule of law does not mean the rule of indi­vi­du­als, who under­mine reforms and promote corrupt prac­ti­ces. The recent deve­lo­p­ments in Ukraine have shown, how demo­cra­tic insti­tu­ti­ons can be hija­cked by anti-demo­cra­tic per­so­na­li­ties and who these per­so­na­li­ties are.

The oppon­ents of reforms in Ukraine and those who under­mine Ukraine’s sove­reig­nty can be regarded as a second (inter­nal) war front. Banning TV chan­nels, which serve as tools of such dome­stic forces, is a com­pre­hen­si­ble decis­ion. Moreo­ver, I see a clear pro-reform majo­rity in the Verkhovna Rada, which con­sists of repre­sen­ta­ti­ves of various fac­tions, and this makes me optimistic.

Galyna Petrenko

Detec­tor Media has docu­men­ted dis­in­for­ma­tion, dis­se­mi­na­ted by Med­ved­chuk-affi­lia­ted TV chan­nels, for a long time. The problem is that Ukraine has no clear legis­la­tion to counter dis­in­for­ma­tion. So, the sanc­tions were the only way to counter the propaganda.

Andrii Osad­chuk

Viktor Med­ved­chuk and his allies are pro­mo­ting the Kremlin agenda on the daily basis. The decis­ion to sanc­tion Med­ved­chuk and related TV chan­nels had to be made years ago. For me, this issue is not about freedom of speech, it is about the natio­nal secu­rity at a hybrid warfare.

Marie­luise Beck

Dis­in­for­ma­tion is a part of media reality of demo­cra­tic count­ries as well, and it has taken us in Germany a long time to come to terms with this problem. For Ukraine, as a country at war, it is even more complicated.

It is important to put the issue of banning media chan­nels into the rule of law per­spec­tive. If this decis­ion cannot be legally jus­ti­fied, sooner or later it will turn against you.

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